Konsumenträtt & Rådgivning
Har du kanske tankar och funderingar om vår service eller vårt utbud av tjänster så skulle vi vara så tacksamma om du lät oss veta detta. Det är först då som vi kan bli bättre.
Har du istället frågor kring vår personuppgiftshantering GDPR? Då kan du läsa mer om det här.
Telefon: 0511-21550
E-post: Info@billingeenergi.se
Energi- och klimatrådgivning
Din kommun erbjuder kostnadsfri och opartisk energi- och klimatrådgivning, anpassad efter lokala förhållanden.
Rådgivningen är till för privatpersoner, små och medelstora företag, bostadsrättsföreningar, privata flerbostadshusägare samt föreningar.
Du kan hitta information om din kommunala rådgivare här: Energi- och klimatrådgivarna (ekrs.se)
Konsumenternas energimarknadsbyrå
Konsumenternas Energimarknadsbyrå är en oberoende organisation som erbjuder kostnadsfri information och rådgivning om energimarknaden till dig som energianvändare.
Söker du information om energieffektivisering så finns det att läsa på Energi- och klimatsrådgivningens webbplats.
Informationen på webbplatsen ansvarar Energimyndigheten och Sveriges kommuner för.
Information om jämförelseverktyg
Du som elanvändare har rätt att byta elleverantör helt kostnadsfritt.
Därför är det viktigt att du gör ett aktivt val av elleverantör och till din hjälp har du prisjämförelseverktyget Elpriskollen som är Sveriges enda oberoende prisjämförelseverktyg för avtal om leverans av el och drivs av myndigheten Energimarknadsinspektionen.
På Elpriskollen kan du också jämföra priser och villkor för olika elavtal. www.elpriskollen.se
Ångerrätt
Vi följer lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, vilket innebär att du har 14 dagars ångerrätt om du inte skulle vara nöjd.
Här kan du också hitta Konsumentverkets standardmall för information om ångerrätten.
Har du ett aktivt avtal hos oss ska du även mottagit en ångerblankett tillsammans med din bekräftelse.
Information om oberoende tjänster för tvistlösning till konsumenter
Allmänna reklamationsnämnden är en statlig myndighet som har till huvudsaklig uppgift att opartiskt, och utan avgift för parterna, pröva konsumenttvister.
Energimarknadsinspektionen är de som bedriver tillsyn över energimarknaderna för el, naturgas och fjärrvärme.
Inspektionen granskar bland annat elnätsavgifterna och leveranskvaliteten och om man vill ompröva ett beslut kan man även vända dig till en allmän domstol.
Efterfrågeflexibilitet
Möjligheterna att påverka dina kostnader är mycket individuella, bland annat krävs ett elavtal vars pris ändras flera gånger varje dygn
– ett så kallat flexibelt avtal.
Om du väljer ett elavtal med flexibel prissättning (som vårt Timprisavtal) kan priset bli både högre och lägre än ett traditionellt rörligt pris beroende på när du använder el.
På Energimarknadsinspektionens webbplats kan du hitta oberoende information om efterfrågeflexibilitet.
Genomsnittlig elanvändning
Enligt EU-förordning 2023:242 ska varje elleverantör tillhandhålla en jämförelse med andra elkunders elanvändning.
Nedan visas genomsnittliga årsförbrukning för näringsidkare respektive konsument.
Jämförelsen här är baserad på beräknad årsförbrukning på samtliga anläggningar där Billinge energi varit elleverantör per den 31:e december 2024.
Observera också att det inte är möjligt att specificera detaljer kring andra kunders verksamhet eller boende då detta är information som vi som elhandlare inte har tillgång till för alla våra kunder.
Ellagen – dina rättigheter som konsument
Ellagen innehåller särskilda bestämmelser som är viktiga att känna till för dig som kund. Vi har därför sammanställt ett dokument med utdrag ur ellagen med dina rättigheter som konsument.
Vill du däremot läsa hela ellagen hittar du den här.