Kontakta oss
Fyll i dina uppgifter så kontaktar vi dig så fort vi kan för offert, elrådgivning eller övriga frågor.
hur kan vi
stå till tjänst?

Har du frågor eller funderingar om el eller ditt avtal? Hör av dig till oss på kundservice, så återkommer vi så snart vi kan.

Mejla kundservice

Telefon
0511-215 50

Telefontider:
Mån-Tors 8:00 – 18:00
Fredagar 8:00 – 16:00

Vid storhelger och under semesterperioder kan avvikande öppettider förekomma

 

 

Vanliga frågor just nu

Här hittar du aktuella frågor från våra kunder. Hittar du inte det du söker? Se fler frågor nedan eller hör av dig till kundservice. Vi svarar på dina frågor alla vardagar i veckan.

Vad är anvisningspris?
Anvisningspris får du om du inte har tecknat något elavtal. Anvisningspriset är oftast högre än det pris du får när du gör ett aktivt val. Vi rekommenderar att du tecknar ett elavtal. Välj mellan fast eller rörligt pris, det tar bara några minuter. Teckna här via vår hemsida (Bygg ditt elavtal) eller ring oss så fixar vi ett avtal via telefon. Vill du läsa mer om anvisningspris klickar du här.
Finns Billinge Energi i Falköping?

Som du kanske sett så har vi öppnat ett lokalkontor i Falköping. Vi finns framme i centrum på Storgatan 9C, mitt emot Mormors Skafferi. Kontoret i Falköping har öppet för besök tisdagar och torsdagar kl. 9:30-17:30. Övrig tid når du oss på telefon 0511-215 50. Telefontider är måndag-torsdag kl 8- 18 och fredag kl. 8-16.  Välkommen in och prata el med oss i Falköping! Läs mer här.

Hur mycket är energiskatten 2017?

1 januari 2017 höjdes energiskatten från 29,2 öre/kWh till 29,5 öre/kWh. Moms tillkommer. Fr o m 1 juli 2017 höjdes energiskatten ytterligare 3 öre till 32,5 öre/kWh exkl. moms.  Energiskatten beslutas av riksdagen.

Tillverkande företag kan ansöka om återbetalning av energiskatt hos Skatteverket om man uppfyller vissa kriterier.

I vissa norrlandskommuner har man reducerad energiskatt.

Vad innebär höjd kvotplikt?
Riksdagen har beslutat om höjd kvotplikt för elcertifikat, för att Sverige ska nå sina klimatmål. Den ökade kostnaden betalas av dig som kund. Den höjda kvotplikten syns som en tilläggsavgift för kunder med fastprisavtal tecknade före 2015-11-01. För kunder som tecknat fastprisavtal fr o m 2015-11-01 är den nya höjda kvotplikten inräknad i det avtalade elpriset. För kunder med rörligt pris slår den höjda kvotplikten igenom automatiskt eftersom månadens elcertifikatpris alltid baseras på aktuell kvotplikt och aktuellt marknadspris. Läs mer här.
Vem kontaktar jag vid flytt?

Flyttar du i Lidköping, Skövde, Skara eller Vinninga?
Då kontaktar du våra lokala kundtjänster på respektive ort:
Lidköping Elnät 0510-77 11 30
SkövdeNät 0500-49 36 60
Skara Energi 0511-321 00
Vinninga Elförening 0510-500 60

Gäller flytten Tidaholm, Götene, Falköping eller någon annan ort?
Kontakta kundservice 0511-215 50

Läs mer här.

Gå till alla frågor & svar

Kontakt

Telefon
0511-215 50

Telefontider:
Mån-Tors 8:00 – 18:00
Fredagar 8:00 – 16:00

Vid storhelger och under semesterperioder kan avvikande öppettider förekomma

info@billingeenergi.se

 

Vi på Billinge Energi.

Vill du komma i kontakt med oss? Hör gärna av dig till någon av oss nedan, så hjälper vi dig med ditt ärende eller din fråga.

Marcus Gustafson
VD
0511-215 61
Katarina Johansson
Ekonomichef
0511-215 62
Stefan Carlgren
Marknad
0511-215 63
Carina Friberg
Marknad
0511-215 64
Annica Sjöö
Marknad
0511 – 215 50
Anders Rost
Marknad
0511 – 215 50
Emmy Segerqvist
Marknad
0511 – 215 50

ta med kraften när du flyttar.

Det är enkelt att vara kund hos oss var du än bor. I Lidköping, Skövde, Skara och Vinninga kontaktar du bara ditt lokala nätbolag inför flytten. Bor du i övriga Skaraborg eller någon annanstans i Sverige? Kontakta vår kundservice, så ser vi till att kraften fortsätter komma som vanligt.

Bra att veta inför flytt

Vanliga frågor & svar
Hur gör jag för att teckna ett elavtal?
Du bygger enkelt ett elavtal som passar dig direkt här på vår webbplats. Klicka bara på Privat eller Företag och välj ”bygg ditt elavtal”. Du är också välkommen att ringa oss på 0511-215 50 så hjälper vi dig över telefon.
Har jag ångerrätt på mitt elavtal?

Ja, om du tecknat ett avtal på distans kan du ångra dig inom 14 dagar enligt

2 kap. 2 § i lagen om distansavtal. Du är dock skyldig att betala för den el du förbrukat under perioden. Kontakta kundservice om du vill utnyttja ångerrätten.

Varifrån kommer elen?
Vi handlar på den nordiska elbörsen Nord Pool, och har avtal med lokala producenter av energi från förnybara källor som sol, vind, vatten och biogas.
Har ni solceller?
Nej, men vi hjälper dig gärna att hitta en lokal återförsäljare om du vill installera solceller hemma. Som mikroproducent kan du sänka din vanliga elförbrukning och sälja överskottet till oss. I skrivande stund får du 60 öre per kilowattimme (plus moms) när du tecknar avtal med oss.
Vad gör jag om jag inte är nöjd?

Om du inte är nöjd med hur vi har hanterat ditt ärende ska du i första hand vända dig till vår kundservice på 0511 – 215 50 eller info@billingeenergi.se. Mer information om dina rättigheter som kund hittar du här.

Var hittar jag mina avtalsvillkor?
Aktuella avtalsvillkor finns här.